Felkészülés a vállízületekre, Terítéken a fekvőtámasz-világrekord

Kineziológiai tapasz: felhelyezés, alkalmazás [teljes útmutató]

Szarka Ákos vb-bronzérmes és világkupagyőztes streetworkout-versenyzőt kérdeztük. Mint arról korábban beszámoltunk, lassan két éve, hogy az ausztrál fitneszedző, Jarrad Young egy óra alatt közel háromezer fekvőtámaszt végzett el, s ezzel új Guinness-rekordot állított fel.

A bölcső pozíció Az első és legfontosabb gyakorlat, hiszen ez az a testhelyzet, amiben majd a teljes húzódzkodást végezzük.

A csúcsteljesítményt — hatvan perc alatt alkalommal tolta magát fel és le — azóta sem tudták felülmúlni, jóllehet sokan próbálkoztak vele. Ezt felkészülés a vállízületekre elképesztő számot hallva persze joggal merül fel a kérdés, vajon hogyan juthatott el Jarrad Young közel háromezer fekvőtámaszig, és mire figyeljünk, ha mi szeretnénk átvenni az örökét.

Befagyott váll áttekintés

Ahogyan a videón is látszik, a csúcstartó mozgástartományát nem tekinthetjük teljesnek a vállízületre nézve, és felkészülés a vállízületekre meglátásom szerint — ez csak egy a számos hiba közül. A felkar törzshöz viszonyított helyzete és a testtartás sem megfelelő, ám ezek hátterében vélhetően egészségügyi problémák állnak. Egy ilyen produkció nagyon fegyelmezett, hosszadalmas felkészülést igényel, az egyórás mutatvány pedig jelentős erő-állóképességi megterhelés.

A szakember ugyanakkor figyelmeztet: alaposabban szemügyre véve a videót jól láthatjuk, nem annyira teljes erőkifejtési rekorddöntésről van szó mint amilyen a legnagyobb elemelt súly csúcseredménye — a siker sokkal inkább annak tulajdonítható, hogy Jarrad savasodási tűrőképessége kiváló.

Mindennek az alapja a hosszú, már-már a maratoni futás előtti felkészüléshez hasonlítható monotonon edzésprogram. Szarka Ákos a cikk nyitó képén több hibát is felfedezett Jarrad Young technikájában No de hallgassuk meg a szakembert arról is, hogyan kell felkészülnünk egy ilyen megterhelésre!

Befagyott váll 3 oka, 3 tünete, 9 kezelési módja [teljes útmutató]

Kezdetben minden perc elején végezzünk pontosan ugyanannyi fekvőtámaszt! Legyen ez a szám felkészülés a vállízületekre tíz, és nyomjunk le öt ilyen sorozatot. Ha jól számolom, ez azt jelenti, hogy öt perc alatt ötven fekvőtámaszt végzünk el. Fontos, hogy pontosan tartsuk be az előírt mennyiséget! Ismételjük meg heti két-három alkalommal!

Váll probléma kezelése

Egy-két hét elteltével változtassunk kicsit a módszeren, méghozzá úgy, hogy növeljük a sorozatszámot hatra, így emelve az összes ismétlést.

Néhány hónap után tartsunk heti négy edzésnapot! Fontos, hogy kezdetben kis intenzitással kezdjünk, és csak apránként lépkedjünk a nagy intenzitású, hatvanas sorozatok elérése felé!

Az itt található tornákat, jógagyakorlatokat — a személyes kontroll hiánya miatt — mindenki a saját felelősségére végezheti. Betegség, sérülés, speciális állapot esetén mindenképpen konzultáljon egy gyógytornásszal! Örömteli mozgást kívánok!

Amikor már meg tudunk csinálni ennyi szériát egymás után, növelhetjük a sorozatok számát is. Sajnos sok, a fekvőtámaszok számának növelését elősegítő, az interneten fellelhető cikk nem fektet súlyt erre.

A Hardgainer edzésmódszer

Kiegészítésképpen végezzünk váll- és sérülést megelőző gyakorlatokat, továbbá törzserősítő feladatokat, és ne feledkezzünk meg a rehabilitáló hengerezésről és a nyújtásról sem! Amennyiben a jövőben a csúcsdöntéssel próbálkozók arra törekednek, hogy szabályos, a teljes mozgástartományt átívelő fekvőtámaszokat végezzenek el, nem múlják felül ugyan Jarrad teljesítményét, de a szakemberek szemében nagyot nőnek.

Ízületi fájdalom járványtana ezzel a módszerrel hitelesítenék a Guinness-rekordokat, akkor talán a szakma is komolyabban állna a csúcsdöntésekhez.

Lásd még